Stöd till det operativa arbetet och vid ansökningar för kamerabevakningstillstånd.
Den tekniska utvecklingen har lett till att trafiken i den offentliga miljön idag kan analyseras med ny avancerad teknik i form av exempelvis multifunktionssensorer med kamerabevakningsfunktion (multisensor). Denna typ av sensorer kan skapa stora nyttor för kommuner men innebär samtidigt risker för fysiska personers rättigheter och friheter. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tagit fram en referenskonsekvensbedömning, vilken är tänkt att utgöra ett stöd för kommuner som vill använda multisensorer för att analysera och använda uppgifter om trafikflöden till samhällets nytta.
Multisensorer för trafikanalys
SKR Referenskonsekvensbedömning trafikanalys med multisensorer - Sammanfattning
Ovanstående dokument sammanfattar innehållet i referenskonsekvensbedömningen.
Referenskonsekvensbedömningen är tänkt att användas såväl inför upphandling av som vid användning av multifunktionssensorer. Referenskonsekvensbedömningen innehåller en riskanalys och förslag på åtgärder för att hantera riskerna antingen genom att minska frekvensen av att hot realiseras eller att minska konsekvenserna om ett hot realiseras. Referenskonsekvensbedömningen kan också användas som underlag och stöd vid ansökningar om kamerabevakningstillstånd.
SKR Referenskonsekvensbedömning trafikanalys med multisensorer (v1.0)
Detta dokument är en referenskonsekvensbedömning som är tänkt att användas inför användning av multifunktionssensorer med kamerabevakningsfunktion (multisensorer). Dokumentet kan bland annat användas som stöd vid ansökningar om kamerabevakningstillstånd.
I varje enskilt fall måste en personuppgiftsansvarig granska sin egen planerade
behandling och bedöma om innehållet i denna referenskonsekvensbedömning kan
appliceras på dessa behandlingar och att de ingående värdena är relevanta för den
nyttjande parten.
Om den planerade behandlingen inte helt stämmer överens med vad som omfattas
av denna referenskonsekvensbedömning kan du som personuppgiftsansvarig
behöva ta fram en kompletterande konsekvensbedömning och göra andra
nödvändiga justeringar.
Organisationens dataskyddsombud ska alltid vara med i processen inför och vid
genomförande av konsekvensbedömningar.
Den som hänvisar till denna referenskonsekvensbedömning ska se till att de
åtgärder som anges häri också genomförs.
Informationsklassning, informationsklassningsexempel samt termer och begrepp
Informationsklassning
I en multisensorlösning förekommer informationen i flera olika stadier. Här är det exemplifierat med två stadier:
I det första stadiet, i direkt anslutning till kameran i multisensorn, finns det vi här benämner rådata som är
helt ofiltrerad.
I det andra steget behandlas informationen till en form som är avsedd att konsumeras av olika former av
tillämpningar. Här benämnt tillämpningsdata.
Rådata avser data inhämtat från multisensorer innan anonymisering skett. Denna typ av data kan likställas med
övervakningskameror, men syftet är inte att det ska kunna gå att användas av några tillämpningar. Rådata kan
anonymiseras direkt i multisensorn eller i separat enhet. Olika tekniska lösningar kan medföra att rådata finns
kvar i minne, temporära filer eller lagringsplats för rådata. Denna information kan i de fallen vara tillgänglig för
administratörer/reparatörer och behöver beaktas vid design av lösningen.
Tillämpningsdata avses data där exempelvis personuppgifter har blivit anonymiserat. Det finns olika typer av
anonymisering, dels att personer och fordon representeras av en symbol för respektive slag. Annan
anonymiseringsteknik kan konturer av bil eller personer presenteras. Här finns möjlighet att se bilmärke, men inte
färg, samt attribut på personer såsom barnvagnar, rullstol, rullator, blindkäpp, osv. Detta kan i vissa fall indirekt
identifiera individer vilket behöver beaktas.
Informationsklassningsexempel
Klassificeringsexempel trafikstyrning
Multisensor används allt oftare för styrning av trafik och är då kopplad till AI som baserat på olika förutsättningar
fattar automatiska beslut för att genomströmningen av fordon och gångtrafikanter på en specifik gata ska
fungera utifrån de bästa förhållanden och antal trafikanter.
För en lösning i en trafikkorsning som styr trafiken behövs flertal olika sensorer, inte bara video, utan
rörelsedetektorer, mätning av luftkvalitén, m.m. Den information som samlas in och bearbetas kan i vissa fall
vara personuppgifter (beskriven som rådata ovan) och i vissa fall särskilda (känsliga personuppgifter). I de fallen,
och för den delen av lösningen (där rådata förekommer) är konsekvensnivån för konfidentialitet på nivån
betydande och är personuppgifterna särskilda (känsliga personuppgifter) är konsekvensnivå allvarlig (3)
av lösningen som inte hanterar personuppgifter (beskriven som tillämpningsdata ovan) har sannolikt inte några
höga krav på konfidentialitet varför konsekvensnivån uppskattas till försumbar (0)
Vidare är det av högsta vikt att informationen som trafikgenomströmningen på en viss gata ska baseras på är
riktig, dvs. inte förvanskad, vilket skulle kunna skapa ett trafikkaos, i värsta fall olyckor, om den vore felaktig. Konsekvensnivån för riktighet är minst betydande (2)
Vad gäller tillgängligheten på data för lösningen så ställs sannolikt höga krav samtidigt som lösningen säkerligen
har ett förutbestämt läge som gör att konsekvensnivån för tillgänglighet därmed är lägre. Konsekvensnivån för
tillgänglighet är måttlig (1). I speciellt trafikerade områden är kraven på tillgänglighet högre då även det förutbestämda läget kan bidra till trafikkaos.
Det behöver vidare göras en analys om gaturummet för den aktuella lösningen kan beröras av exempelvis NIS,
exempelvis om gaturummet är av yttersta vikt för akuta transporter. I ett sådant scenario kan flera
säkerhetsaspekter ha konsekvensnivån allvarlig (3).
Termer och Begrepp
Multisensorer är enheter som försetts med flera funktioner/sensorer. Det kan vara en kombination av
temperatur, rörelse, luft kvalité, vattenkvalité med mera. I kombination med artificiell intelligens (AI) går det att
avidentifiera information och exempelvis presentera personer som punkter eller som maskerade individer.
Tekniken
kan också användas för identifiera fordonstyper och andra trafikanter i gaturummet. Syftet med dessa
multisensorer är inte att övervaka fordon eller fysiska personer utan att med anonymiserat data som grund styra
trafik, upptäcka trängsel, reagera på farliga situationer etc. Vanligtvis i offentliga miljöer som gator, trafikplatser,
torg, mässhallar, teatrar osv.
- Senast ändrad: 2023-02-20 19:19